W dniach 05.11. – 09.11.2012 gościliśmy grupę uczniów i nauczycieli z partnerskiej szkoły z Piska w Czechach. To już kolejne nasze spotkanie, mamy nadzieję – nie ostatnie. Spędziliśmy 5 dni na zasadach wymiany, uczniowie naszej szkoły gościli w swoich domach kolegów – Czechów. W ten sposób 10 uczniów z partnerskiej szkoły miało okazję poznać naszą kulturę i codzienność polskiego życia.

Relacja fotograficznai: https://picasaweb.google.com/102575836870560977898

Te kilka dni pozwoliło na integrację uczniów, wspólne zwiedzanie i zabawę. Pojechaliśmy do Bielska – Białej, gdzie zwiedziliśmy: Studio Filmów Rysunkowych, Zamek Sułkowskich, Stare Miasto, Katedrę św. Mikołaja, obejrzeliśmy filmy w 5D. Na zakończenie spędziliśmy czas w Galerii Sfera, gdzie młodzież czeska zakupiła sobie pamiątki. Odwiedziliśmy także Żywiec, gdzie przespacerowaliśmy się przez park – dawny ogród zamkowy, zobaczyliśmy Zamek Habsburgów oraz Pałac Habsburgów gdzie ostatnie lata życia spędziła, zmarła niedawno arcyksiężna Maria Krystyna Habsburg. Następnie udaliśmy się do Muzeum Browaru Żywieckiego i poznaliśmy historię produkcji piwa.

Kolejny dzień to spotkanie w szczyrkowskim kinie, gdzie panie z Koła Emerytów ugotowały nam tradycyjny polski obiad. Przy przygotowaniach pomagali uczniowie. Po smacznym posiłku udaliśmy się do Urzędu Miasta, gdzie uczniowie obejrzeli filmy promujące miasto i odbyło się spotkanie z władzami:  panem burmistrzem Wojciechem Bydlińskim i inspektor oświaty – panią Edytą Caputą.

W czwartek, w godzinach popołudniowych odbyła się  wspólna dyskoteka uczniów gimnazjum i naszych czeskich gości. W ostatnim dniu pobytu Czesi uczestniczyli w lekcjach fizyki, chemii, matematyki i języka angielskiego w naszej szkole. Po zajęciach wzięli udział w akademii z okazji Dnia Niepodległości i w godzinach popołudniowych odjechali do Piska.

Składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które przyczyniły się, lub pomogły, w realizacji tego nowego pomysłu: wymiany polsko – czeskiej. W szczególności dziękujemy:  panu dyrektorowi Januszowi Makuchowi  za pomysł i realizację, władzom miasta za udostępnienie autobusu szkolnego i serdeczne przyjęcie w UM, pani dyrektor MOKPiJ Sabinie Bugaj za udostępnienie kina i kuchni, paniom z Koła Emerytów Marii Bugaj Anna Noskowiak za pyszny obiad, rodzicom uczniów naszej szkoły którzy przyjęli do swoich rodzin Czechów: państwu G. i M. Więzik,    H. i D. Wróbel, E. i S. Ulrych, M. i W. Sromek, A. i A. Żurawik, J. Dobija, I. i A. Kubala, K. i B. Bieniek  i K. i A.  Kosek.

Uczniowie, rodzice i nauczyciele, tak polscy, jak i czescy już miło wspominają przeżyte chwile, nawiązały się przyjaźnie. Mamy nadzieję, że nasza rewizyta w Czechach i dalsza współpraca przyniesie wiele jeszcze ciekawych spotkań, przeżyć i przyczyni się do poznania naszych kultur.

Najbliższym spotkaniem będzie wspólny świąteczny koncert który odbędzie się 13 grudnia w Pisku, podczas którego  uczniowie naszych szkół wspólnie zaśpiewają kolędy.