Temat: ,,Mój kraj to Polska – zapoznanie z flagą Polski i jej kolorami oraz godłem w oparciu o legendę ,,Orle gniazdo” W. Wasilewskiej.

Cele ogólne:
❖ zapoznanie ze znaczeniem słowa Polska, z godłem Polski, z flagą;
❖ budzenie dumy z przynależności narodowej.

Cele operacyjne:
➢ wie, jak wygląda flaga i godło Polski;
➢ potrafi opowiadać treść legendy.

Przebieg zajęć:

1. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego ,,Barwy ojczyste’’.

Powiewa flaga gdy wiatr się zerwie .
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość, biel – serce czyste…
Piękne są nasze barwy ojczyste.

Zwrócenie uwagi na kolory flagi, ich układ i omówienie jak ważna jest flaga dla Polaków oraz kiedy się ją eksponuje:
– odróżnia Polaków od obywateli innych narodów;
– sportowcy na zawodach międzynarodowych;
– wywieszenie podczas świąt państwowych;
– bandera na statku;

2. Wysłuchanie legendy W. Wasilewskiej ,,Orle Gniazdo”.

Wędrowało trzech braci: Lech, Czech i Rus. Szukali ziemi, na której mogli by się osiedlić. Czech ruszył na południe. Rus – ku wschodowi, Lech został sam ze swoją drużyną. Wędrował przez olbrzymie bory. Okrążał jeziora , bagna. Drużyna Lecha zaczynała już narzekać.
– Za długo trwa ta wędrówka. Czego Lech jeszcze szuka? Mało tu zwierzyny i ryb w wodach? Można się osiedlić i żyć, głód nie grozi.
Szemrali cicho, jednakże Lech nie zwracał na to uwagi. Szedł wciąż na przód. Aż pewnego dnia zaszli w pagórkowatą okolicę między dwoma jeziorami. Pięknie tu było, szumiał las i pachniały leśne zioła. Wreszcie dotarli do skraju obszernej polany.
– Spoczniemy tu chyba? – zapytał ktoś z drużyny.
W tej chwili załopotały głośno skrzydła. Ogromny orzeł opuścił się na stojące na środku polany drzewo. Ciemniało tam orle gniazdo. Piszczały w nim młode orlęta. Widocznie orzeł przyniósł im cos do jedzenia. Ostrożnie, cicho wszedł Lech na otwarte miejsce, a za nim jego drużyna. Stanęli tuż pod rozłożystym dębem, na którym było gniazdo. Orzeł siedział na gałęzi obok gniazda. Przez chwilę nie poruszał się. Bystro patrzył na przybyszów. A potem rozwinął skrzydła do lotu. Wzniósł się w górę. Blask słońca padł na jego skrzydła i te wydały się patrzącym zupełnie białe. Wzbił się w powietrze i znów opadł na gniazdo. Teraz Lech obrócił się do swojej drużyny.
– Tu się zatrzymamy. Nie tylko na spoczynek. Tutaj, gdzie orły mają swoje siedziby, chcę się osiedlić na zawsze. A na wieczystą pamiątkę tego dnia, ród mój będzie miał w herbie białego orła. To będzie nasz znak.
Drużyna wzniosła radosny okrzyk, który potoczył się po lesie, po wodach jezior, po pagórkach i dolinach.

3. Rozmowa n/t legendy.
4. Zaprezentowanie godła Polski- zwrócenie uwagi, w którą stronę orzeł ma odwróconą głowę.
5. Praca przy stolikach- pokolorowanie flagi i godła Polski.
6. Zabawa „Prawda czy fałsz” – na zdanie prawdziwe wstają z krzeseł, a na fałszywe siedzą na krzesłach:
– przy śpiewaniu hymnu należy zachować powagę,
– największa rzeka Polski to Wisła,
– godłem Polski jest lew z koroną,
– naszą Ojczyzną jest Polska,
– Polska leży w Afryce,
– stolicą Polski jest Kraków.

II Temat: Podróż do Francji.

Cel ogólny: Zapoznanie z zabytkami, tradycjami kulturą Francji.
❖ Poznanie symboli narodowych;

Cele operacyjne:
➢ zna barwy narodowe Francji;
➢ potrafi wskazać na mapie Europy położenie Francji;
➢ zna nazwę stolicy i potrafi wskazać ją na mapie;
➢ aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach ;
➢ potrafi zaśpiewać piosenkę ,,Panie Janie” w języku francuskim.
➢ wie, jak wygląda taniec Kankan;

Przebieg zajęć:
1. Udajemy się w podróż do następnego kraju należącego do Unii Europejskiej. Posłuchamy kilka zagadek zanim zdecydujemy czym udamy się w podróż:

a) Pod dowództwem kapitana
pływa po morzach i oceanach. (statek)

b) Nie jest ptakiem, a ma skrzydła.
Możesz się nim w podróż wybrać. (samolot)

c) Choć nóg nie posiada,
szybko pędzi szosą,
bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą. (samochód)

d) Można wtedy jechać na nim,
kiedy kręci się nogami.
Kierownica, dzwonek, koła z oponami.
Jedzie na nim człowiek i rusza nogami. (rower)

e) Żelazną szosą koła go niosą.
Czerwone światło zatrzyma go łatwo. (pociąg)

2. Wybranie przez dzieci środka lokomocji.
3. Zabawa ruchowa ,,Podróż samolotem’
4. Właśnie przybyliśmy do Francji. O mały włos zahaczyliśmy o wieżę Eiffla. Zatrzymujemy się tuż pod Paryżem w Ogrodach Wersalskich. Wszystkim spotkanym mówimy ,,Bon jour”, a młodym ,,Salut”. Później podajemy sobie dłonie i całujemy w oba policzki.
Jedną z najbardziej znanych na świecie budowli francuskich jest wieża Eiffla. Jej nazwa pochodzi od nazwiska francuskiego inżyniera, który ją zaprojektował. Wieża powstała ponad sto lat temu (w 1889 roku), ma 319 metrów wysokości. Budowało ją 250 ludzi przez 26 miesięcy. Na jej szczyt można wjeżdżać windą i podziwiać pejzaż Paryża.
5. Wskazanie na mapie Francji i odczytanie jej stolicy. Zapoznanie z flagą Francji.
6. Nauka piosenki ,,Panie Janie”

Fonetycznie: Frere żake/2x
Do ne wu/2x
Sone le matine/2x
Din Dan don /2x

7. Zabawy francuskie:

Kulki
W tę grę można grać w domu lub na dworze. Każdy z graczy przygotowuje kilka kulek. Pierwszy gracz rzuca przed siebie jedną kulkę. Drugi stara się tak rzucić swoją, aby trafić w kulkę przeciwnika. Kolejni zawodnicy też starają się trafić w leżące kulki. Zawodnik, który trafił w jakąś kulkę, wygrywa ja. Ten kto zbierze najwięcej kulek zostaje zwycięzcą.

Uciekające rybki
Wycinamy z kolorowego papieru rybki – dla wszystkich uczestników gry po jednej. Głowę i ogon każdej z nich lekko odginamy do góry, aby rybka nie leżała prosto na blacie. Aby przeprowadzić wyścig układamy deskę na podstawie na wysokości kolan. Tory dla poszczególnych rybek układamy za pomocą wstążki. Zabawa polega na przeprowadzeniu rybek z jednego końca deski na drugi- od startu do mety- za pomocą dmuchania lub wachlowania. Wolno pochylać się nad deską dowolnie głęboko, pod warunkiem, że nie przeszkadza to innym uczestnikom zabawy. Rybki, które w czasie wyścigu upadną na ziemię lub całym obwodem znajdą się poza wyznaczonym torem, muszą powrócić na miejsce startu i zaczynać od początku .Zwycięża ten, czyja rybka najszybciej dotrze do mety.

III Temat: Finlandia- kraj św. Mikołaja.

Cele ogólne:
❖ Nabywanie wiadomości o tradycjach, kulturze i życiu ludzi w krajach Unii Europejskiej- Finlandii
Cele szczegółowe:
➢ Potrafi wskazać na mapie Europy Finlandię,
➢ Zna barwy narodowe;
➢ Zna nazwę stolicy i potrafi wskazać i odczytać na mapie;
➢ Kojarzy postać św. Mikołaja z tym krajem;
➢ Odczytuje globalnie wyrazy: Finlandia, Helsinki, godło, flaga;
➢ Wie, jakie warunki klimatyczne panują w tym kraju;
➢ Kojarzy z Finlandią bajkę ,,Muminki”.

Przebieg zajęć:
1. Wyruszamy:
Czas, by poznać zimne kraje, kto się boi niech zostaje. Czapkę, szalik, kurtkę włóż, ruszaj w drogę boś nie tchórz. Śniegu pełno, aż do pasa, reniferów cała masa. Elfów wielka zgraja, bo to pomocnicy Świętego Mikołaja. Na pewno zgadnę, że podróżuję przez …( Finlandię)

2. Wskazanie na mapie europy Finlandii, zaprezentowanie flagi Finlandii. Nauczyciel wyjaśnia, że jest to kraj, w którym na północy zima trwa nawet pół roku, a w porze zimowej nawet przez całą dobę panują ciemności, natomiast latem – dzień polarny. Tu w Laponii mieszka św. Mikołaj. Odczytanie globalne wyrazów: Finlandia, Helsinki, godło, flaga.
W Finlandii wymyślono również śmieszne stworki, przypominające trochę misie, trochę hipopotamy- są to Muminki.

3. Jak się bawią dzieci z Finlandii?
Zabawa ruchowa:
Należy przygotować: skakankę, ewentualnie sznurek długości, co najmniej 3 metrów.
Przebieg zabawy:
Dwie wyznaczone wcześniej osoby, stojąc naprzeciwko siebie wprawiają skakankę w ruch, zataczając szerokie łuki. Każde z dzieci musi pokonać przeszkodę, przebiegając pod skakanką lub przeskakują pod nią. Nie wolno dotknąć skakanki. Osoba, której się nie powiedzie, zajmuje miejsce jednej z osób kręcących.

IV Temat: Podróż balonem do Szwecji.

Cele ogólne:
❖ kształtowanie poczucia przynależności do Europy;
❖ budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi krajami europejskimi;

Cele szczegółowe:
➢ potrafi wskazać na mapie Szwecję;
➢ zna barwy narodowe Szwecji;
➢ aktywnie uczestniczy w zabawie;
➢ wie, że Pippi pochodzi właśnie z tego kraju;
➢ wie jak nazywa się stolica tego kraju;;
➢ dba o estetykę swojej pracy.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel mówi: Wybieramy się w niezwykłą podróż , którą będziemy odbywać balonem wypełnionym gorącym powietrzem. Słuchajcie uważnie i zachowujcie się jak podróżnicy. Wsiadamy do balonu. Balon zaraz wystartuje i „przeniesie nas” do bardzo ciekawego kraju. Balon podnosi się wolno, kołysze się. Spoglądamy w dół, widzimy coraz mniejszych ludzi, domy, samochody. Płyniemy ponad polami, łąkami, lasami i Morzem Bałtyckim, nagle wyłania się pod nami ląd . Balon obniża lot i ląduje w ….

2. Jak widzicie wylądowaliśmy w bardzo ciekawym kraju. Lecieliśmy nad Morzem Bałtyckim. Popatrzcie tylko gdzie wylądowaliśmy:
Wskazanie na mapie Szwecji i jej stolicy.

3. Zapoznanie dzieci z zabytkami i ciekawostkami Szwecji. Park rozrywki „Astrid Lindgren” W miasteczku Vimmerby, w którym urodziła się uwielbiana przez najmłodszych autorka Astrid Lindgren możemy przenieść się w świat stworzony przez nią w powieściach dla dzieci. Na sporym terenie zbudowano domki postaci znanych z „Dzieci z Bullerbyn”, „Ronji”, „Pippi Langstrumpf” i innych niezapomnianych powieści. Bez wątpienia nie jest to typowy park rozrywki. Tutaj naprawdę można poczuć klimat powieści i wczuć się w beztroskie życie na szwedzkiej prowincji opisywane przez autorkę. Nic nie atakuje nas tu setkami neonów i natrętnej muzyki. W parku regularnie odgrywane są spektakle – niestety, po szwedzku, więc przeciętne polskie dziecko niewiele z nich zrozumie. Jest tu również księgarnia z różnymi wydaniami książek Astrid Lindgren.

4. Zabawa szwedzka:

Siłowanie kciukiem – dwóch przeciwników staje naprzeciw siebie po obu stronach wyrysowanej na ziemi linii i zahacza się kciukami prawej bądź lewej ręki. Ten, który przeciągnie przeciwnika na swoją stronę – wygrywa.

V Temat: Wiedeń – stolica Austrii, miasto walca.

Cel ogólny:
Nabywanie wiadomości o tradycjach, kulturze i życiu ludzi w krajach Unii Europejskiej -Austria.

Cele operacyjne; dziecko:
– zna nazwy: Austria, Wiedeń, Alpy, potrafi narysować flagę Austrii,

Przebieg zajęć:
1. Krótkie wprowadzenie: zapoznanie z nazwą państwa i jego stolicą.

2. Wiedeń to stolica walca. Najbardziej znany jest walc skomponowany przez J. Straussa „Nad pięknym, modrym Dunajem”. Spróbujemy zatańczyć przy utworze (Dzieci próbują tańczyć walca).

3. „Zabawa w echo”. W wysokich górach takich jak Alpy w Austrii dokładnie słychać echo. (l dziecko krzyczy, słowo związane z Austria, np. Wiedeń, walc. Alpy, itp., pozostałe dzieci naśladują echo powtarzając stówo coraz ciszej).

Scenariusz do piątych zajęć projektu Akademii Przedszkolaka